Dagje later.

15 november 2015 - Townsville City, Australië

15 Nov. Een dagje later als beloofd, maarja wat wil je als je op vakantie bent is een dagje vroeger of later niet zo belangrijk. Dagtrip Whitesunday's, om 8:45 worden we opgehaald en gaan we op weg naar de haven waar de boot voor de tour klaar ligt. Inchecken en off we go. De eerste stop is White heavenbeach waar we een tijdje doorbrengen met zonnen wat zwemmen en als laatste de BBQ krijgen. Wat een prachtig strand (foto's). Tijdens de vaart er naar toe genoten van de eilanden die je onderweg ziet. Whitesunday's bevat zo'n 75 eilanden in een prachtige blauwe koraalzee. Na de lunch richting een Buschwalk die ons op de top van een eiland brengt met een fantastisch uitzicht over het gedeelte waar Whitesunday's om bekend staat. Dit is niet te vertellen, je moet het gezien hebben, adembenemend. Hierna verder naar Hook island met mantaraybay. Hier is onze eerste snorkelsite. Het zicht is niet geweldig en zo'n 50 % het koraal is dood. Er is wel veel vis, niet veel soorten maar wel veel. Misschien komt dat wel omdat de vissen zodra we bij de ankerplaats zijn, worden gevoerd. Bij aankomst zwemt er onder de boot een haai, grote vlindervissen en een enorme napoleonvis. Tijdens het snorkelen valt echt het dode koraal op. Later hoorden we dat dat al zo'n 4 jaar aan de gang is. De hele tijd dat we in de baai liggen worden de vissen gevoerd, te triest voor woorden. Het bied mij echter wel de gelegenheid om de enorme napoleonvis van heel dichtbij te zien en aan te raken, ook niet goed maar ik kon het niet laten. Na een uurtje zijn we vertrokken voor de tweede snorkel locatie, niet dus, dit was het. Al met al was het toch een fantastische dag die om is gevlogen. Om 18:00 uur waren we terug in het apartement, aan de overkant nog even een T-Bone gegeten en een biertje gedronken, de dames een biefstuk met een cocktail en een wijntje en de dag was alweer voorbij. De volgende dag gaan we onderweg naar Townsville, een rit van 270 kilometer.
15 Nov. Om kwart voor tien vertrekken we, onderweg is het landschap eentonig, saai en ontzettend droog. 17 kilometer voor Townsville zij we gestopt bij Billabong Sanctuarie, een opvangcentrum voor koala's, er zitten ook redelijk veel andere soorten dieren. Bij de ingang zagen we geen kassa en we konden zo doorlopen, niemand hield ons tegen. Toen we de het park uitliepen zagen we dat de entree 34 dollar p.p was. Het laatste stukje was zo gepiept, spullen naar binnen, boodschappen doen van het entreegeld en nog een wadeling langs het stand, Jammer genoeg ging het erg hard waaien en ook nog een beetje regenen, bij een temperatuur van 30 graden niet zo erg. Morgen weer een behoorlijk stuk rijden naar Palmcove waar we 4 dagen blijven. Ik hou jullie op de hoogte.